Identiteit en confrontatie: de angst voor het onbekende
Programma’s uit het verleden
110619
Pelléas et Mélisande
Het verhaal van Pelléas et Mélisande is gebaseerd op het symbolistische toneelstuk van Nobelprijswinnaar Maurice Maeterlinck over een wrange driehoeksverhouding tussen de twee halfbroers Golaud en Pelléas en het meisje Mélisande.
Datum
Dinsdag 11 jun 2019
20:00 uur
Locatie
Nationale Opera & Ballet, Odeonzaal
150419
Zelfportret van een getroebleerd kunstenaar?
Tannhäuser
De uitvoering van Richard Wagners opera ‘Tannhäuser’ in Parijs ontketende een van de grootste schandalen uit de muziekgeschiedenis, een schandaal dat juist beslissend was voor Wagners succesvolle carrière.
Datum
Maandag 15 apr 2019
20:00 uur
Locatie
Nationale Opera & Ballet, Odeonzaal
250319
Tsjajkovski en Het Zwanenmeer
In dit programma spreken we over de ontwikkeling van het beroemde ballet ‘Het Zwanenmeer’ met musicoloog Rutger Helmers en moderator Diederik Burgersdijk.
Datum
Maandag 25 mrt 2019
20:00 uur
Locatie
Nationale Opera & Ballet, Odeonzaal
250219
Een hedendaagse apocalyps?
Fin de partie
Met zijn indringende teksten is Samuel Beckett (1906-1989) een van de meest invloedrijke schrijvers uit de twintigste eeuw. Onlangs was er wereldwijd veel belangstelling voor een late Beckett-première: de operabewerking van zijn toneelstuk ‘Eindspel’ (‘Fin de partie’) door componist György Kurtág – nog zo’n grootheid van de moderne cultuur.
Datum
Maandag 25 feb 2019
20:00 uur
Locatie
Nationale Opera & Ballet, Odeonzaal
060219
Sterke vrouwen in de kunst
Juditha Triumphans
Juditha Triumphans is een theatrale uitvoering van Vivaldi’s oratorium over de bijbelse heldin Judith. Hoe werden zij en andere sterke vrouwen door de eeuwen heen verbeeld? En wat zegt die geschiedenis over de hedendaagse mythevorming rondom krachtige of ‘gevaarlijke’ vrouwen?
Datum
Woensdag 6 feb 2019
20:00 uur
Locatie
Nationale Opera & Ballet, Odeonzaal
210119
De Grote Amerikaanse Opera?
Porgy and Bess
Amerika heeft tussen 1850 en 1950 de sterke behoefte gevoeld om ‘nationale klassiekers’ te produceren, in analogie aan de Europese landen: zo zocht men naast de ‘great American novel’ ook naar een nationale Amerikaanse opera. Joep Leerssen spreekt hierover in de Nationale Opera & Ballet.