Boekpresentatie Maarten Asscher

Oscar Wilde’s crucifix. Een biografisch experiment

Tijdens deze bijeenkomst, waarop het nieuwe boek van Maarten Asscher wordt gepresenteerd, gaat de auteur in gesprek met schrijver en journalist Geertjan de Vugt over de grenzen en de (on)mogelijkheden van de literaire biografie. Het boek, dat een mix vormt van literatuurgeschiedenis, detective, literatuurwetenschap en zelfs fictie, lijkt voor zo’n verkenning een geschikte basis te bieden. 

Uitgangspunt van het boek is dat Oscar Wilde als student in Oxford de Dublinse Florence Balcombe het hof maakte. Op eerste kerstdag 1876 schonk hij haar, zijn eerste grote liefde, een gouden crucifix. Twee jaar later verraste Florence Oscar door plotseling te trouwen met een andere jonge schrijver uit Dublin, Bram Stoker, de toekomstige auteur van de horror-classic Dracula. Maar wat gebeurde er met die crucifix? 

Maarten Asscher gebruikt dit kleine raadsel als aanleiding voor een vermakelijke biografische vertelling, waarin hij Wildes ontwikkeling en betekenis als jonge kunstenaar onderzoekt. Van een vroege reis naar Griekenland tot zijn roemruchte tour door Amerika, ontmoetingen met Walt Whitman en Arthur Conan Doyle incluis. Asscher maakt gebruik van het hele arsenaal aan Wilde-literatuur en vult in fictionele hoofdstukken de historische feiten aan met zijn verbeelding, inclusief een ontkrachting van de mythen rondom Wildes sterfbed en een mogelijke oplossing voor het mysterie van de crucifix, geleverd door niemand minder dan Sherlock Holmes. Het resultaat is een overtuigende en originele interpretatie van een stuk Victoriaanse literaire geschiedenis en tegelijk een schitterende ode aan de verbeelding. 

Over de sprekers: 

Maarten Asscher (1957) publiceerde meer dan twintig boeken (waaronder romans, novellen, verhalen, essays, columns en een proefschrift over gevangenisliteratuur) en vertaalde poëzie van o.a. Thomas Gray, Albrecht Haushofer, Fernando Pessoa, Frederic Prokosch, Paul Valéry en Oscar Wilde (De ballade van Reading Gaol). Daarnaast was hij sinds 1980 achtereenvolgens werkzaam als literair uitgever, kunstambtenaar en boekverkoper. Oscar Wilde’s crucifix verschijnt tegelijkertijd in een Nederlandstalige en in een Engelstalige versie, beide bij De Bezige Bij. Internationaal verschijnt de Engelstalige editie bij The Four Winds Press in San Francisco. 

Geertjan de Vugt (1985) is schrijver en journalist. Hij is de biograaf van Hans Faverey en voor de Volkskrant schrijft hij over poëzie en Duitstalige literatuur. Essays van zijn hand verschenen De Groene Amsterdammer, De Witte Raaf, Hollands Maandblad, DWB en De Nederlandse Boekengids. In 2015 promoveerde hij cum laude in Comparative Literature aan de Universiteit van Tilburg op The Polit-Dandy, waarin hij een genealogie van politiek dandyisme construeert. Dat proefschrift werd in 2016 bekroond met de Academische Jaarprijs voor beste dissertatie van de Maatschappij der Nederlandse Letterkunde. In 2022 verscheen bij Uitgeverij Van Oorschot Fonkelrozen. Over vingerafdrukken. 

Gerelateerde programma’s
22 01 26
Een avond met Josephine Quinn

Deze avond ontvangen we de Britse historicus en bestsellerauteur Josephine Quinn. Zij zal spreken over haar nieuwste boek Het Westen, waarin zij het traditionele verhaal over onze westerse beschaving herziet.

Datum
Donderdag 22 jan 2026 20:00 uur
Locatie
Aula
Entree
Toegang vanaf12.50
20 01 26
Waar verzet begint

De klimaatramp is de grootste ramp van onze tijd, en van de jaren die voor ons liggen. Dat vraagt om actie. Maar wat voor actie precies? En wat zou ons daartoe kunnen bewegen? Filosoof, schrijver en theatermaker Roel Meijvis stelt dat we te rade kunnen gaan bij existentialisten als Simone De Beauvoir, Albert Camus en Jean-Paul Sartre. 

Datum
Dinsdag 20 jan 2026 20:00 uur
Locatie
SPUI25
16 01 26
New Ways of Engaging with Colonial Pasts
​​The Graphic History of a French Explorer’s Search for the “Lost” Maya

This programme brings together the authors of the ‘graphic history’ In the land of the Lacandón with scholars from the Universities of Amsterdam and Leiden to discuss this immersive new spin on studying the colonial past. How can experiments like this enable a wider audience to critically engage with narratives that have shaped and legitimated the European colonial project? 

Datum
Vrijdag 16 jan 2026 17:00 uur
Locatie
SPUI25