© Sander Patelski.
Genezen van een obsessief-compulsieve stoornis

‘Ik dwang’

Van zijn twaalfde tot zijn tweeëntwintigste bevindt Erwin Roebroeks zich in de greep van een dwangstoornis. In Ik dwang (De Bezige Bij) vertelt hij over de kwelling van leven met dwang en zijn wonderlijke genezing. In dit programma vertelt filosoof en psychiater Damiaan Denys meer over over dwangstoornissen en Roebroeks’ boek. Roebroeks gaat in op het verschil tussen gezonde en ongezonde obsessies.

Let op. Er zijn geen plekken meer beschikbaar voor de zaal van SPUI25. Je kunt dit programma alleen nog online bijwonen. Meld je aan voor de livestream.

Erwin Roebroeks douchte tijdens zijn dwangstoornis acht uur per dag, dronk zeepsop terwijl hij chirurgenkleding droeg, en sneed zijn huid open om die vanbinnen schoon te kunnen maken. De medische wereld schreeft hem aanvankelijk af, hij zal nooit van zijn ernstige obsessief-compulsieve stoornissen (ocs) afkomen. En toch, na een langdurig proces en een driejarige klinische behandeling met de meest extreme therapieën, lukte hem wat vrijwel nooit iemand lukt. Hij is verlost van zijn dwang. Als herboren verliet hij de kliniek, om daarbuiten te worden geconfronteerd met de jaren die hij miste. Wat betekent de wijde wereld voor iemand die in een geïsoleerde kliniek het donkerste in zichzelf heeft gezien? Wat houden vriendschap en liefde in voor een man die grote eenzaamheid heeft gekend? Tijdens deze avond zal Erwin vertellen over zijn leven met dwang en de periode erna, en over zijn nieuwe vrolijke obsessie: het vinden van de verloren gewaande opera ‘Arianna’. Aan de hand hiervan zal hij duiden hoe deze zoektocht zich onderscheidt van een ongezonde obsessie. Filosoof en psychiater Damiaan Denys, die tevens meewerkte aan het boek, praat mee over Roebroeks bijzonder verhaal en zijn boek.

Over de sprekers

Erwin Roebroeks werkt als schrijver, onderzoeker en curator op het gebied van muziek en opera. Hij studeerde bedrijfscommunicatie en vergelijkende kunstwetenschap. Roebroeks was criticus voor Neue Zeitschrift für Musik en schreef programmatoelichtingen en essays voor onder meer het Concertgebouworkest en de Bayerische Staatsoper. Hij programmeerde diverse muziekfestivals en was gastcurator bij La Biennale di Venezia.

Damiaan Denys is hoogleraar Psychiatrie aan de UvA en afdelingshoofd aan het Amsterdam UMC. Zijn onderzoek richt zich op de ontwikkeling van diepe hersenstimulatie voor psychiatrische aandoeningen. In 2020 ontving hij de Ig Nobelprijs voor zijn ontdekking van misofonie. Denys denkt op het kruispunt van psychiatrie, filosofie en neurowetenschappen. Zijn laatste boek, Het tekort van het teveel (Nijgh & Van Ditmar 2020), biedt een indringende analyse van onze zieke relatie met het gezonde psychisch lijden.

Gerelateerde programma’s
01 07 24
The Female Impact: 17th Century Women on the Dutch Art Market

Since 2021 the Female Impact project has been studying the impact of women artists, patrons, and other prominent women on the seventeenth-century Dutch art market. What are their latest insights? And which hurdles lie ahead? During the project’s annual summer event, short presentations covering a wide range of topics will show where the Female Impact stands today.

Datum
Maandag 1 jul 2024 17:00 uur
Locatie
SPUI25
23 02 24
Welcome to the New Future of the Tech Industry
Data Is Dead

The future of the tech industry is in infrastructure, not data. This means that those companies that control key infrastructure, like chips and cloud computing, hold sway. Companies like ASML, Microsoft, and Amazon Web Services (AWS), rather than X or Meta, will become the most powerful players. Is it their choices that will influence what our collective futures look like? Do we need to adapt our understanding of power in the tech sector to this new reality?

Datum
Vrijdag 23 feb 2024 17:00 uur
Locatie
SPUI25
06 02 24
Feestelijke lancering Madame de Staëlfonds
De literaire salon 2.0

Meer creatief talent op haar podium, met deze ambitie richtte SPUI25 begin 2024 het Madame de Staëlfonds op, genoemd naar de vooruitstrevende Frans-Zwitserse schrijver, essayist en filosoof die invloedrijke literaire salons bestierde in Parijs en het Zwitserse Coppet. Vanmiddag lanceren wij dit fonds tijdens ‘De literaire salon 2.0’. Met bijdragen van: Maarten Asscher, Margot Dijkgraaf, Marita Mathijsen, Peter-Paul Verbeek en Nadia de Vries.

Datum
Dinsdag 6 feb 2024 17:00 uur
Locatie
SPUI25