De kunst van verzamelen

Wonderlijke Wunderkammers

Op welke manieren komt de vroegmoderne verzamelvorm van ‘Wunderkammers’ terug in hedendaagse museale en artistieke interventies die verwondering en nieuwsgierigheid proberen te vangen?

Felgekleurde veren van zeldzame of uitgestorven vogelsoorten, rijk versierd tropisch hout en bijzondere objecten op sterk water; in vroegmoderne Wunderkammers verzamelden liefhebbers sinds de zestiende eeuw bijzondere objecten die tot de verwondering spraken.

De afgelopen jaren is het concept van de Wunderkammer of rariteitenkabinet een terugkomend verschijnsel in musea, antiekzaken en galeries, al dan niet in een nieuw jasje. In plaats van de term rariteitenkabinet gebruiken musea termen als ‘Wonderkamer’ en spreekt antiquair Zebregs Roell van de zogenaamde ‘Kunstkamer’. Nieuwe naam, zelfde concept?

Tijdens deze NIAS Talk gaan we in gesprek over de manier waarop deze vroegmoderne verzamelvorm de laatste jaren opnieuw intensief gebruikt wordt als een etiket voor allerlei artistieke en museale interventies.

Over de sprekers

Marika Keblusek is universitair docent Kunstgeschiedenis aan de Universiteit Leiden. Tijdens haar fellowship bij NIAS (2020/21) onderzocht Keblusek hoe we vroegmoderne vriendschapsalbums, ofwel een album amicorum, kunnen zien als collectieve netwerken. In deze NIAS talk duikt ze in een net zo bijzonder vroegmodern fenomeen: de Wunderkammers, die snel mateloos populair werden en dat nog steeds lijken te zijn.

Annemarie den Dekker weet als geen ander hoe musea het concept van de Wunderkammer aanwenden in tentoonstellingen en installaties. Den Dekker is directeur van Rijksmuseum Muiderslot en werkte daarvoor bij het Amsterdam Museum als hoofd museale zaken en programmering.

Zará Kars (moderator) is publiekshistoricus en programmamaker bij NIAS-KNAW.

Over deze programmareeks
Gerelateerde programma’s
01 09 21
Conservering en restauratie van een tentoonstelling
Grenzeloze inhoud

De tentoonstelling Grenzeloze inhoud, tot begin oktober te bezoeken in Museum Het Schip, draait om een bijzonder kunstproject dat in 1983 werd geïnitieerd: John den Besten ontwierp twaalf transparante koffers, waarna kunstenaars door het hele land werden opgeroepen ideeën te ontwikkelen voor het vullen ervan. Tijdens dit symposium vertellen sleutelfiguren die aan het kunstproject hebben meegewerkt over de samenwerking – toen en nu.

Datum
Woensdag 1 sep 2021 20:00 – 21:30
Locatie
SPUI25
09 09 21
Oek de Jong over kijken naar kunst
De magie van het beeld

In zijn nieuwe boek De magie van het beeld (WBOOKS) verzamelt Oek de Jong mini-essays over kunst en kunstenaars. Deze middag gaat hij met kunstcriticus en curator Anna Tilroe in gesprek over kijken naar kunst.

Datum
Donderdag 9 sep 2021 17:00 – 18:30
Locatie
SPUI25
22 06 21
Infrastructures of Collecting in Transnational Perspective
(Un)Mapping Modern Art

Moving our understanding of modern art production beyond the dominant canon and narrative: this will be the aim of ‘(Un)mapping Infrastructures: Transnational Perspectives on Modern Art, 1900-1970’. With keynotes by Professor John Clark and Professor Partha Mitter, we mark the start of this long-term research project.

Datum
Dinsdag 22 jun 2021 11:00 – 12:30
Locatie
Online