De kunst van verzamelen

Wonderlijke Wunderkammers

Op welke manieren komt de vroegmoderne verzamelvorm van ‘Wunderkammers’ terug in hedendaagse museale en artistieke interventies die verwondering en nieuwsgierigheid proberen te vangen?

Felgekleurde veren van zeldzame of uitgestorven vogelsoorten, rijk versierd tropisch hout en bijzondere objecten op sterk water; in vroegmoderne Wunderkammers verzamelden liefhebbers sinds de zestiende eeuw bijzondere objecten die tot de verwondering spraken.

De afgelopen jaren is het concept van de Wunderkammer of rariteitenkabinet een terugkomend verschijnsel in musea, antiekzaken en galeries, al dan niet in een nieuw jasje. In plaats van de term rariteitenkabinet gebruiken musea termen als ‘Wonderkamer’ en spreekt antiquair Zebregs Roell van de zogenaamde ‘Kunstkamer’. Nieuwe naam, zelfde concept?

Tijdens deze NIAS Talk gaan we in gesprek over de manier waarop deze vroegmoderne verzamelvorm de laatste jaren opnieuw intensief gebruikt wordt als een etiket voor allerlei artistieke en museale interventies.

Over de sprekers

Marika Keblusek is universitair docent Kunstgeschiedenis aan de Universiteit Leiden. Tijdens haar fellowship bij NIAS (2020/21) onderzocht Keblusek hoe we vroegmoderne vriendschapsalbums, ofwel een album amicorum, kunnen zien als collectieve netwerken. In deze NIAS talk duikt ze in een net zo bijzonder vroegmodern fenomeen: de Wunderkammers, die snel mateloos populair werden en dat nog steeds lijken te zijn.

Annemarie den Dekker weet als geen ander hoe musea het concept van de Wunderkammer aanwenden in tentoonstellingen en installaties. Den Dekker is directeur van Rijksmuseum Muiderslot en werkte daarvoor bij het Amsterdam Museum als hoofd museale zaken en programmering.

Zará Kars (moderator) is publiekshistoricus en programmamaker bij NIAS-KNAW.

Over deze programmareeks
Gerelateerde programma’s
31 05 21
Van beeld naar woord
#MYOWNGENDER

Vier jaar lang verkende beeldend kunstenaar Sevilay Maria het oneindige grijze gebied tussen man en vrouw. Haar fotoproject #MYOWNGENDER vertelt de verhalen van diegenen die de regels van het genderspectrum tarten. Wat zeggen deze foto’s?

Datum
Maandag 31 mei 2021 20:00 – 21:00
Locatie
Online
01 09 21
Conservering en restauratie van een tentoonstelling
Grenzeloze inhoud

De tentoonstelling Grenzeloze inhoud, tot begin oktober te bezoeken in Museum Het Schip, draait om een bijzonder kunstproject dat in 1983 werd geïnitieerd: John den Besten ontwierp twaalf transparante koffers, waarna kunstenaars door het hele land werden opgeroepen ideeën te ontwikkelen voor het vullen ervan. Tijdens dit symposium vertellen sleutelfiguren die aan het kunstproject hebben meegewerkt over de samenwerking – toen en nu.

Datum
Woensdag 1 sep 2021 20:00 – 21:30
Locatie
SPUI25
26 05 21
Unfolding 21st Century Scenarios
Experiencing Art in Pandemic Times

Nothing is like it used to be in the art world: the Covid-19 pandemic has caused art institutions globally to relocate events and activities to online spaces and social media, or postpone those for which physical presence was deemed essential. The art world has fundamentally existed in and as a physical space: what are the consequences of the major transformation taking place in art institutions as a result of the ongoing public health crisis?

Datum
Woensdag 26 mei 2021 17:00 – 18:30
Locatie
Online