'Illuminated Voices' by Sabina Haque & Victoria Wells, curated & facilitated by Mobile Projection Unit at APANO in Portland, OR
"Illuminated Voices" by Sabina Haque & Victoria Wells, curated & facilitated by Mobile Projection Unit at APANO in Portland, OR.
The Aesthetics and Affordances of Massive Media

What happens when a building becomes a screen?

What are the critical and creative possibilities of large-scale public projections, urban screens and media architecture, and the technical and social networks connected to them? We analyze the role that ‘massive media’ can play in practices of monumentality, public art, and digital placemaking and placekeeping.

Dave Colangelo’s The Building as Screen: A History, Theory, and Practice of Massive Media (Amsterdam University Press, 2020) describes, historicizes, theorizes, and creatively deploys massive media – a set of techno-social assemblages and practices that include large outdoor projections, programmable architectural façades, and urban screens – in order to better understand their critical and creative potential. Massive media is named as such not only because of the size and subsequent visibility of this phenomenon but also for its characteristic networks and interactive screen and cinema-like qualities. Examples include the programmable lighting of the Empire State Building and the interactive projections of Montreal’s Quartier des spectacles.

This panel considers how massive media might enable and necessitate the development of new practices of expanded cinema, public data visualization, and installation art and curation that blend the logics of urban space, monumentality, and the public sphere with the aesthetics and affordances of digital information and the moving image.

About the speakers

Dave Colangelo is an artist, educator, and researcher based in Toronto, Canada. He is a founding member of Public Visualization Studio. He is Assistant Professor of Digital Creation and Communication in the School of Professional Communication (FCAD) at Ryerson University, and Director, North America, of the Media Architecture Institute.

Sarah Turner is an artist, new media curator, creative producer, and art director based in Portland, OR. Sarah is the co-founder and Artistic Director of the Mobile Projection Unit (MPU) with Nanda D’Agostino. MPU is funded in part by the Regional Arts and Culture Council, Precipice Fund, The Andy Warhol Foundation for the Visual Arts, and the Calligram Foundation.

Gabriel Menotti is Assistant Professor at Queen’s University’s Film & Media Department. He works as a curator in the fields of cinema and digital/new media. His most recent publications are the anthology Practices of Projection: Histories and Technologies (Oxford University, 2020 – edited with Virginia Crisp) and Movie Circuits: Curatorial Approaches to Cinema Technology (Amsterdam University Press, 2019).

Event times in international time zones
– 17.00 – 18.30 CET
– 16.00 – 17.30 GMT
– 11.00 – 12.30 EST

20201125_what-happens-when-a-building-becomes-a-screen

Gerelateerde programma’s
08 07 22
Vastgelegd. Over kunst en traumaverwerking

Hoe kan kunst bijdragen aan het verwerken van een trauma? Helpt het om een intense ervaring om te zetten in kunst? En hoe vind je passende uiting voor wat je hebt meegemaakt? Dat onderzoeken we in deze bijeenkomst naar aanleiding van de documentaire Vastgelegd.

Datum
Vrijdag 8 jul 2022 17:00 – 18:30
Locatie
SPUI25
03 03 22
Hoe ziet een nieuwe woonpolitiek eruit?
Uitgewoond

We zitten middenin een wooncrisis: veel dak- en thuislozen, jonge mensen die door de hoge huizenprijzen gedwongen thuis blijven wonen, en een kwart van de huurders heeft moeite om de huur op te brengen. En dat terwijl koophuizen in vijf jaar gemiddeld 120.000 euro duurder zijn geworden. In dit programma neemt Cody Hochstenbach, stadsgeograaf en auteur van het boek Uitgewoond, ons mee in zijn visie op de toekomst van wonen.

Datum
Donderdag 3 mrt 2022 17:00 – 18:30
Locatie
SPUI25
16 02 22
Een cultuurfilosofische benadering van burn-out
Opgebrand

De burn-out lijkt een aandoening die tot het domein van de arbeidssociologen en psychologen behoort, waarbij de focus veelal ligt op therapieën om ervan af te komen. Deze avond probeert filosoof Maarten Coolen de burn-out te begrijpen als een conditie die kenmerkend is voor onze hoogmoderne cultuur. Wie niet in staat is een biografie over zichzelf op gang te houden, verliest zijn identiteit. Hij houdt op te bestaan.

Datum
Woensdag 16 feb 2022 20:00 – 21:30
Locatie
SPUI25