© Chris Liverani via Unsplash
Navigating a Complex World met Daniel Mügge

Wat zeggen cijfers nu echt over onze economie?

Met de piek van de coronapandemie achter ons staan alle seinen voor de Nederlandse economie op groen. Het ene nieuwsbericht na het andere haalt cijfers aan die laten zien hoe goed het gaat: hoge economische groei, lage werkeloosheid. Maar hoe betrouwbaar is het beeld dat deze statistieken schetsen? Daniel Mügge neemt ons mee in zijn onderzoek naar de politieke onderbuik van cijfers en hun onmacht om recht te doen van de economische verhoudingen van de eenentwintigste eeuw.

Bij de ingang van de zaal word je gevraagd om je coronatoegangsbewijs te tonen.

Dit programma is ook online bij te wonen.

Getallen en statistieken over de economie zijn cruciaal voor de overheid. Metingen van bijvoorbeeld groei, werkloosheid, inflatie en (overheids)schulden – dergelijke getallen laten zien ‘hoe onze economie het doet’ en liggen aan de basis van beleid.

Daniel Mügge leidde het onderzoeksproject FickleFormulas, waarin onderzoekers van de UvA de herkomst van de formules achter deze economische indicatoren hebben onderzocht. Waarom meten we onze economie zoals we dat doen? De manier waarop we economische indicatoren definiëren en meten zijn verre van vanzelfsprekend. De keuzes die we maken in de metingen en het presenteren van cijfers zijn niet zonder consequenties. Ze creëren winnaars en verliezers en ze beïnvloeden onze toekomst, bijvoorbeeld wanneer BBP-cijfers de kosten van bijvoorbeeld klimaatverandering verhullen.

In dit programma gaat Mügge in op wat in vredesnaam politieke arithmetiek is, hoe overheidsstatistieken tot stand komen en waarom cijfers zo’n centrale rol spelen in beleidsvorming.

Over de sprekers

Daniel Mügge is hoogleraar Politieke Arithmetiek bij de afdeling politicologie aan de UvA (als je je afvraagt wat politieke aritmetiek is, lees meer hier of hier). Mügges huidige onderzoek richt zich op twee thema’s: de Europese regelgeving omtrent kunstmatige intelligentie en de politieke economie van macro-economische factoren.

Zahra Runderkamp (moderator) is de Communications Officer van het Amsterdam Institute for Social Science Research en promovendus politicologie aan de Universiteit van Amsterdam. Runderkamps proefschrift gaat over de vertegenwoordig van vrouwen en minderheden in de Nederlandse politiek.

Over deze programmareeks
Gerelateerde programma’s
31 01 24
Economische collaboratie tijdens de Tweede Wereldoorlog: een onverwerkt verleden?

Tijdens de Tweede Wereldoorlog collaboreerde het handelsleven op grote schaal. Bleef de economisch-pragmatische ‘Nederlandse’ koopman niet te veel op een voetstuk staan na de oorlog Journalist Arjen van Veelen, econoom Ariëtte Dekker en historicus Merel Leeman onderzoeken deze afgeblazen berechting van het economische leven naar aanleiding van haar onlangs gepubliceerde boek De Keien. Rotterdamse studenten tussen handel en verzet, 1940-1945.

Datum
Woensdag 31 jan 2024 20:00 uur
Locatie
SPUI25
13 06 24
‘Sta op en herinner jezelf’
Het vrouwelijke personage als mens

In Moeders.Heiligen, de debuutroman van Dieuwertje Mertens, maken we kennis met vijf vrouwen die elk op eigen wijze geklonken zijn aan mythes en moederschap. Kunnen zij  ontsnappen aan de verhalen die hen hebben gevormd? Wat vertellen Mercedes, Maria, Marian, Clémence en Graziella ons over ‘het vrouwelijke personage’ anno 2024? Hoe is het met haar vrijheid gesteld? Dieuwertje Mertens, Marja Pruis en Simone Atangana Bekono gaan onder leiding van Joyce Roodnat in gesprek.

Datum
Donderdag 13 jun 2024 17:00 uur
Locatie
SPUI25
01 02 24
Het pand der goden. De eerste Surinaamse opera

Helaas is in de opname van het programma het geluid bij de lezing van Diederik Burgersdijk verloren gegaan. Gelukkig is de strekking van deze lezing nu terug te lezen in dit artikel op de website van de Groene Amsterdammer.

Het boek Een opera voor Suriname. Over Het Pand der Goden van J.N. Helstone, geschreven door Diederik Burgersdijk en Astrid Helstone, is het unieke relaas over een muziekdramatisch werk uit Suriname, dat in Paramaribo in 1906 is opgevoerd en daarna in vergetelheid is geraakt. Tijdens deze boekpresentatie onderzoeken we wat deze opera kenmerkt, hoe de recente ontdekking van de opera in zijn werk is gegaan, en wat het stuk zo de moeite waard maakt.

Datum
Donderdag 1 feb 2024 20:00 uur
Locatie
Aula