© Olivier Roller

Une soirée française avec Margot Dijkgraaf et Marie-Hélène Lafon

Deze avond vindt de langverwachte ontmoeting met Franse schrijver Marie-Hélène Lafon plaats. Zij won in 2021 de Prix Cercle de Lecture Athenaeum met haar boek Histoire du fils, waarvoor zij eerder al de Prix Renaudot ontving. Margot Dijkgraaf gaat met haar in gesprek.

Let op! Dit programma is in het Frans

Haar eerste roman Le Soir du chien verscheen in 2001 en werd bekroond met de Prix Renaudot des Lycéens. In 2016 ontving Lafon de Prix Goncourt de la novelle voor Histoires. In 2015 werd haar boek Annonce verfilmd. In 2019 verscheen Le pays d’en haut. In dit boek komt naar voren waarom haar geboortestreek de Cantal zo’n belangrijke rol speelt in haar boeken. Lafon vertelt dat ze gehecht is aan de bergachtige, vulkanische streek en de mensen die daar wonen. Met de korte zin: “J’en suis de là-haut” (‘Ik ben van daarboven’) geeft Lafon haar verbondenheid met haar geboortestreek weer. Journalist en schrijver Margot Dijkgraaf gaat op deze avond in gesprek met Lafon over haar indrukwekkende oeuvre. De voertaal van deze avond is Frans.

Over de sprekers

Marie-Hélène Lafon is opgegroeid in een boerengezin in de vallei van de rivier Santoire, in het departement Cantal in de Auvergne. Thuis werd Occitaans gesproken. Ze bezocht de middelbare school in Saint-Flour. Op 18-jarige leeftijd vertrok ze naar Parijs om te gaan studeren aan de Universiteit van Parijs-Sorbonne IV. Zij promoveerde tot doctor in de letterkunde op een proefschrift over Henri Pourrat, een etnoloog en schrijver uit de Auvergne. In 1987 legde ze met goed gevolg het concours d’agrégation de grammaire af. Lafon doceert Frans, Latijn en Grieks aan het Collège Saint Exupéry in Parijs. In 1996, toen zij 34 jaar oud was, begon ze met het schrijven van korte verhalen. Al haar werken zijn uitgegeven door Buchet-Chastel.

Margot Dijkgraaf  is literatuurcriticus, schrijver, interviewer en curator en schrijft al zo’n dertig jaar over literatuur, voornamelijk voor NRC. Ze publiceerde boeken over Franse en Europese letteren. Met een scala aan partners in de internationale boekenwereld organiseert ze in binnen- en buitenland literaire activiteiten. In 2001 werd zij benoemd tot Chevalier des Arts et des Lettres en in 2021 ontving zij de Gouden Ganzeveer. Haar laatste boek is In de voetsporen van mijn grootvader.

Gerelateerde programma’s
13 06 24
‘Sta op en herinner jezelf’
Het vrouwelijke personage als mens

In Moeders.Heiligen, de debuutroman van Dieuwertje Mertens, maken we kennis met vijf vrouwen die elk op eigen wijze geklonken zijn aan mythes en moederschap. Kunnen zij  ontsnappen aan de verhalen die hen hebben gevormd? Wat vertellen Mercedes, Maria, Marian, Clémence en Graziella ons over ‘het vrouwelijke personage’ anno 2024? Hoe is het met haar vrijheid gesteld? Joyce Roodnat, Marja Pruis en Dieuwertje Mertens gaan in gesprek.

Datum
Donderdag 13 jun 2024 17:00 uur
Locatie
SPUI25
31 01 24
Economische collaboratie tijdens de Tweede Wereldoorlog: een onverwerkt verleden?

Tijdens de Tweede Wereldoorlog collaboreerde het handelsleven op grote schaal. Bleef de economisch-pragmatische ‘Nederlandse’ koopman niet te veel op een voetstuk staan na de oorlog Journalist Arjen van Veelen, econoom Ariëtte Dekker en historicus Merel Leeman onderzoeken deze afgeblazen berechting van het economische leven naar aanleiding van haar onlangs gepubliceerde boek De Keien. Rotterdamse studenten tussen handel en verzet, 1940-1945.

Datum
Woensdag 31 jan 2024 20:00 uur
Locatie
SPUI25
10 01 24
On Display: Instagram, the Self, and the City

Two billion global Instagram users, yet minimal social science research. Beyond its perceived superficiality, Instagram’s self-presentation raises profound questions: Who are we? What do we want to show of ourselves? What do we aspire to be? Justus Uitermark and John Boy present On Display: Instagram, the Self, and the City. The book launch features a talk with Princeton’s ‘sociologist of technology’ Zeynep Tufekci.

Datum
Woensdag 10 jan 2024 14:30 uur
Locatie
SPUI25