© Don Hunstein/Sony Music Photo Archives
Miles Davis’s Breakthrough Soundtrack

Jazz Intimacies on Screen

What is the role of jazz music in movies and on soundtracks? Ashley Kahn and Jonathan Gill discuss music and film and dive into the legendary trumpeter Miles Davis’s groundbreaking soundtrack to the 1958 film Elevator to the Gallows (Lift Naar Het Schavot). How did Davis fall into this project, how did he develop the haunting music, and how did this experience shape his career? These and other questions will shed light on a historically creative moment that had greater impact than most realize.

At the entrance you are requested to show your coronavirus pass.

This event can also be attended online.

About the speakers

Ashley Kahn is a Grammy-winning music historian, author and producer. He co-wrote Carlos Santana’s autobiography The Universal Tone: Bringing My Story To Light, and has written titles on legendary recordings Kind of Blue by Miles Davis and A Love Supreme by John Coltrane, and a record label: The House That Trane Built: The Story of Impulse Records. His most recent book, George Harrison on George Harrison: Interviews and Encounters was published in August 2020. He teaches at New York University’s Clive Davis Institute for Recorded Music. Kahn has also worked on many music documentaries in a variety of roles, e.g. as producer/director for Kind of Blue: Made In Heaven, about the famous Miles Davis album.

Jonathan Gill (moderator) is professor of Humanities at Amsterdam University College. He received his PhD in American literature and has taught literature, history, Yiddish and writing at Columbia University, Barnard College, the Manhattan School of Music, Fordham University, the City College of New York and the Hogeschool van Amsterdam. He is the author of Harlem: The Four Hundred Year History, from Dutch Village to Capital of Black America (Grove/Atlantic 2011) and Hollywood Double Agent (Abrams 2020).

Gerelateerde programma’s
28 02 24
Don’t Stop the Music! The Cold Winds Facing Culture

Have the ghosts of ‘Cultuur als linkse hobby’ returned with the prospects of a PVV-led coalition in the Netherlands? With political leaders like Geert Wilders intoning the words ‘kunstenaars zijn profiteurs’ it is important to shed light on crucial issues, and discuss how cultural stakeholders could join to change perceptions of culture-as-work. Why is a diverse and fair cultural practice so important?

Datum
Woensdag 28 feb 2024 20:00 uur
Locatie
SPUI25
13 06 24
‘Sta op en herinner jezelf’
Het vrouwelijke personage als mens

In Moeders.Heiligen, de debuutroman van Dieuwertje Mertens, maken we kennis met vijf vrouwen die elk op eigen wijze geklonken zijn aan mythes en moederschap. Kunnen zij  ontsnappen aan de verhalen die hen hebben gevormd? Wat vertellen Mercedes, Maria, Marian, Clémence en Graziella ons over ‘het vrouwelijke personage’ anno 2024? Hoe is het met haar vrijheid gesteld? Joyce Roodnat, Marja Pruis en Dieuwertje Mertens gaan in gesprek.

Datum
Donderdag 13 jun 2024 17:00 uur
Locatie
SPUI25
01 02 24
Het pand der goden. De eerste Surinaamse opera

Helaas is in de opname van het programma het geluid bij de lezing van Diederik Burgersdijk verloren gegaan. Gelukkig is de strekking van deze lezing nu terug te lezen in dit artikel op de website van de Groene Amsterdammer.

Het boek Een opera voor Suriname. Over Het Pand der Goden van J.N. Helstone, geschreven door Diederik Burgersdijk en Astrid Helstone, is het unieke relaas over een muziekdramatisch werk uit Suriname, dat in Paramaribo in 1906 is opgevoerd en daarna in vergetelheid is geraakt. Tijdens deze boekpresentatie onderzoeken we wat deze opera kenmerkt, hoe de recente ontdekking van de opera in zijn werk is gegaan, en wat het stuk zo de moeite waard maakt.

Datum
Donderdag 1 feb 2024 20:00 uur
Locatie
Aula