20190110_socialmedia
Hoe ongezond is ons social mediagebruik?

Volgers, checkers, influencers en comazuipers

Social media zijn niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Met name jongeren checken de hele dag hun Facebook, communiceren via Snapchat en WhatsApp en volgen influencers op Instagram en Youtube. Hoe schadelijk zijn sociale netwerksites voor de gezondheid van jongeren? En hoe zit dat voor jou?

Onderzoek heeft laten zien dat posts op Facebook en Instagram over bepaalde onderwerpen, zoals foto’s met lachende drinkende mensen, kan leiden tot schadelijke gevolgen, zoals meer alcoholgebruik. Daarnaast laat opkomend onderzoek over het vrij nieuwe fenomeen influencers zien dat zij veel effect hebben op hun publiek (bijvoorbeeld door het adverteren voor bepaalde producten), en dat dit ook ongewenste gevolgen kan hebben, met name als zij adverteren voor alcoholmerken.

In dit programma belichten vier sprekers deze miljoenenwereld met weinig wetten. Onderzoeker Hanneke Hendriks licht haar onderzoek over de effecten van alcoholposts op sociale media toe, Jules Ruijs en Eva van Reijmersdal vertellen over influencers en sponsored content. Documentairemaker Nicolaas Veul maakte recentelijk de ontluisterende documentaire #Followme, en zag met eigen ogen hoe nep, maar ook hoe winstgevend Instagram is voor slimme gebruikers.

Over de sprekers

Hanneke Hendriks is Universitair Docent aan de Universiteit van Amsterdam (ASCoR). Ze doet onderzoek naar het socialemediagebruik van jongeren en onderzoekt met name hoe zij communiceren over alcohol en wat de effecten hiervan zijn op hun gezondheid.

Eva van Reijmersdal is Universitair Hoofddocent aan de Universiteit van Amsterdam (ASCoR). Haar onderzoek richt zich onder andere op de reclamewijsheid van jongeren. In deze context onderzoekt zij hoe influencers op sociale media sponsored content aanbieden en hoe hiervoor gewaarschuwd kan worden.

Nicolaas Veul is documentairemaker bij de VPRO. In zijn laatste #Followme vraagt hij zich af wie de winnaars en wie de verliezers zijn in de nieuwe industrie van influencers op Instagram.

Jules Ruijs is redacteur en onderzoeker bij het programma Medialogica van omroep HUMAN. Recentelijk maakte hij een uitzending over hoe influencers reclame maken voor alcoholmerken op Instagram en hoe open zij hierover zijn.

Gerelateerde programma’s
12 06 24
Objective Data? The Ways That Gender Bias Can Enter the Data Pipeline

Data is not objective. In this event, we discuss how gender bias infiltrates the data pipeline, shaping the algorithmic outputs encountered in everyday experiences.

Datum
Woensdag 12 jun 2024 17:00 uur
Locatie
SPUI25
08 12 23
Miek de Langen-lezing 2023 door Britta van Beers
De bescherming van kinderrechten op de internationale voortplantingsmarkt

Het aantal kinderen dat dankzij kunstmatige voortplanting wordt geboren neemt wereldwijd toe. IVF, kunstmatige inseminatie, draagmoederschap en sperma- en eiceldonatie bieden kansen aan wensouders. Tegelijkertijd zijn deze technieken inmiddels onderdeel geworden van een wereldwijde voortplantingsmarkt. Hoe kunnen de rechten van kinderen in deze hoogtechnologische, internationale en economische context worden beschermd? Britta van Beers spreekt de Miek de Langen-lezing 2023 uit.

Datum
Vrijdag 8 dec 2023 20:00 uur
Locatie
SPUI25
01 12 23
Voltaire-lezing 2023
De democratie als volkstuin

De volkstuin (een gemeenschappelijk terrein, verdeeld in individuele percelen) bestaat sinds jaar en dag, op elke schaal en overal. In zijn combinatie van het communale en persoonlijke, lijkt hij emblematisch voor de democratie. In de Voltaire-lezing van dit jaar verkent de Franse filosoof Joëlle Zask de volkstuin als innovatieve vorm van gemeenschapsdenken in de context van de ecologische transitie.

Datum
Vrijdag 1 dec 2023 17:00 uur
Locatie
SPUI25