20190110_socialmedia
Hoe ongezond is ons social mediagebruik?

Volgers, checkers, influencers en comazuipers

Social media zijn niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Met name jongeren checken de hele dag hun Facebook, communiceren via Snapchat en WhatsApp en volgen influencers op Instagram en Youtube. Hoe schadelijk zijn sociale netwerksites voor de gezondheid van jongeren? En hoe zit dat voor jou?

Onderzoek heeft laten zien dat posts op Facebook en Instagram over bepaalde onderwerpen, zoals foto’s met lachende drinkende mensen, kan leiden tot schadelijke gevolgen, zoals meer alcoholgebruik. Daarnaast laat opkomend onderzoek over het vrij nieuwe fenomeen influencers zien dat zij veel effect hebben op hun publiek (bijvoorbeeld door het adverteren voor bepaalde producten), en dat dit ook ongewenste gevolgen kan hebben, met name als zij adverteren voor alcoholmerken.

In dit programma belichten vier sprekers deze miljoenenwereld met weinig wetten. Onderzoeker Hanneke Hendriks licht haar onderzoek over de effecten van alcoholposts op sociale media toe, Jules Ruijs en Eva van Reijmersdal vertellen over influencers en sponsored content. Documentairemaker Nicolaas Veul maakte recentelijk de ontluisterende documentaire #Followme, en zag met eigen ogen hoe nep, maar ook hoe winstgevend Instagram is voor slimme gebruikers.

Over de sprekers

Hanneke Hendriks is Universitair Docent aan de Universiteit van Amsterdam (ASCoR). Ze doet onderzoek naar het socialemediagebruik van jongeren en onderzoekt met name hoe zij communiceren over alcohol en wat de effecten hiervan zijn op hun gezondheid.

Eva van Reijmersdal is Universitair Hoofddocent aan de Universiteit van Amsterdam (ASCoR). Haar onderzoek richt zich onder andere op de reclamewijsheid van jongeren. In deze context onderzoekt zij hoe influencers op sociale media sponsored content aanbieden en hoe hiervoor gewaarschuwd kan worden.

Nicolaas Veul is documentairemaker bij de VPRO. In zijn laatste #Followme vraagt hij zich af wie de winnaars en wie de verliezers zijn in de nieuwe industrie van influencers op Instagram.

Jules Ruijs is redacteur en onderzoeker bij het programma Medialogica van omroep HUMAN. Recentelijk maakte hij een uitzending over hoe influencers reclame maken voor alcoholmerken op Instagram en hoe open zij hierover zijn.

Gerelateerde programma’s
02 02 26
How the Human Voice has Shaped History
From Breath to Body Politics

Why do we like listening to some people more than others? In a world suffused by speech – of politicians, influencers, salespeople and pundits alike – that question seems more relevant than ever. Join us for a panel conversation on how the power of a ‘good voice’ has been shaped and re-shaped in the last two centuries.

Datum
Maandag 2 feb 2026 20:00 uur
Locatie
SPUI25
11 09 25
Een fotografisch project over schaamte, identiteit en herinnering
Es gibt keine Sahne es gibt Krieg

In haar nieuwe project onderzoekt fotograaf Annaleen Louwes de erfenis van haar Duitse moeder, gevormd door de nasleep van de Tweede Wereldoorlog. Via beeld, audio en archiefmateriaal vervaagt de grens tussen herinnering en werkelijkheid. Hoe werkt collectieve schaamte door in een volgende generatie? Tijdens dit programma wordt die vraag in verschillende gesproken en muzikale bijdragen verder verkend.  

*Dit programma is volgeboekt, je kunt online meekijken met de livestream*

Datum
Donderdag 11 sep 2025 20:00 uur
Locatie
SPUI25
26 06 25
Naar een nieuw publiek debat
Stijl als antwoord (uitgesteld)

Het publieke debat is compleet stijlloos geworden, stelt Jonasz Dekkers in zijn nieuwe boek. Hij laat zien dat stijl, hoewel ogenschijnlijk ongrijpbaar, een diepgaand filosofisch concept is dat een cruciale rol speelt in iedere samenleving. Het is de lijm tussen vervreemde individuen in een geatomiseerde maatschappij. 

Datum
Donderdag 26 jun 2025 20:00 uur
Locatie
SPUI25