20190110_socialmedia
Hoe ongezond is ons social mediagebruik?

Volgers, checkers, influencers en comazuipers

Social media zijn niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Met name jongeren checken de hele dag hun Facebook, communiceren via Snapchat en WhatsApp en volgen influencers op Instagram en Youtube. Hoe schadelijk zijn sociale netwerksites voor de gezondheid van jongeren? En hoe zit dat voor jou?

Onderzoek heeft laten zien dat posts op Facebook en Instagram over bepaalde onderwerpen, zoals foto’s met lachende drinkende mensen, kan leiden tot schadelijke gevolgen, zoals meer alcoholgebruik. Daarnaast laat opkomend onderzoek over het vrij nieuwe fenomeen influencers zien dat zij veel effect hebben op hun publiek (bijvoorbeeld door het adverteren voor bepaalde producten), en dat dit ook ongewenste gevolgen kan hebben, met name als zij adverteren voor alcoholmerken.

In dit programma belichten vier sprekers deze miljoenenwereld met weinig wetten. Onderzoeker Hanneke Hendriks licht haar onderzoek over de effecten van alcoholposts op sociale media toe, Jules Ruijs en Eva van Reijmersdal vertellen over influencers en sponsored content. Documentairemaker Nicolaas Veul maakte recentelijk de ontluisterende documentaire #Followme, en zag met eigen ogen hoe nep, maar ook hoe winstgevend Instagram is voor slimme gebruikers.

Over de sprekers

Hanneke Hendriks is Universitair Docent aan de Universiteit van Amsterdam (ASCoR). Ze doet onderzoek naar het socialemediagebruik van jongeren en onderzoekt met name hoe zij communiceren over alcohol en wat de effecten hiervan zijn op hun gezondheid.

Eva van Reijmersdal is Universitair Hoofddocent aan de Universiteit van Amsterdam (ASCoR). Haar onderzoek richt zich onder andere op de reclamewijsheid van jongeren. In deze context onderzoekt zij hoe influencers op sociale media sponsored content aanbieden en hoe hiervoor gewaarschuwd kan worden.

Nicolaas Veul is documentairemaker bij de VPRO. In zijn laatste #Followme vraagt hij zich af wie de winnaars en wie de verliezers zijn in de nieuwe industrie van influencers op Instagram.

Jules Ruijs is redacteur en onderzoeker bij het programma Medialogica van omroep HUMAN. Recentelijk maakte hij een uitzending over hoe influencers reclame maken voor alcoholmerken op Instagram en hoe open zij hierover zijn.

Gerelateerde programma’s
20 01 26
Waar verzet begint

De klimaatramp is de grootste ramp van onze tijd, en van de jaren die voor ons liggen. Dat vraagt om actie. Maar wat voor actie precies? En wat zou ons daartoe kunnen bewegen? Filosoof, schrijver en theatermaker Roel Meijvis stelt dat we te rade kunnen gaan bij existentialisten als Simone De Beauvoir, Albert Camus en Jean-Paul Sartre. 

Datum
Dinsdag 20 jan 2026 20:00 uur
Locatie
SPUI25
04 09 25
Over de aantrekkingskracht van een Europese klassieker
De avonturen van Telemachus

Stendhal bewonderde zijn stijl en James Joyce liet zich erdoor inspireren: De avonturen van Telemachus van Francois Fénelon (1651-1715). In Nederland lijkt dit boek grotendeels in de vergetelheid geraakt, terwijl deze Europese klassieker uit 1699 binnen enkele jaren na verschijning in vele talenedities verscheen. In de achttiende en negentiende eeuw was het – op de Bijbel na – zelfs het vaakst herdrukte boek in Europa. Wat was en is de aantrekkingskracht van dit werk?

Datum
Donderdag 4 sep 2025 20:00 uur
Locatie
SPUI25
24 06 25
De toekomst van gevangenschap

Gevangenisstraf zet mensen buiten de samenleving. In veel gevallen versterkt dit bestaande problemen, zoals kansenongelijkheid, en belemmert het de terugkeer van veroordeelden naar de samenleving. Dat zorgt voor hoge recidivecijfers. In dit programma onderzoeken we de toekomst van gevangenschap.  

Datum
Dinsdag 24 jun 2025 17:00 uur
Locatie
SPUI25