Grillig. Klimaat, chaos en publieke opinie

Dagelijks blijkt hoe moeilijk het is om menselijk gedrag te sturen, en tegelijkertijd hoe snel het kan omslaan. Hoe om te gaan met deze grilligheid? Jaap van Ginneken bekroont zijn oeuvre met ‘een laatste waarschuwing’ en advies aan iedere bestuurder, manager en onderzoeker die nog steeds heilig gelooft in ‘meten is weten, weten is voorspellen, en voorspellen is beheersen’.

De mens is oneindig ongeschikt om lange-termijnproblemen waar te nemen, en om die überhaupt in zijn hersenbol te krijgen. Onze hersenen hebben ons als menselijke soort heel ver gebracht, maar zijn zodanig geprogrammeerd dat ze niet geleerd hebben om af te remmen en te minderen. Ook nu de situatie overal in de wereld verslechtert en we de muren op ons zien afkomen, blijft het moeilijk om in actie te komen. Ons brein was altijd onze grote bondgenoot, maar zou nu wel eens onze grootste vijand kunnen worden.

Toch, zo stelt Van Ginneken in zijn nieuwste boek Grillig. Klimaat, chaos en publieke opinie, vormen telkens terugkerende dramatische verschuivingen in de publieke opinie – van plotselinge geruchten, mediahypes en sociale bewegingen tot aan protesten, paniek en beurscrashes – wel degelijk een patroon. Alleen is dat patroon enkel te herkennen voor wie durft af te wijken van het dwaalspoor dat leidt van meten naar weten, naar voorspellen en beheersen. Aan de hand van nieuwe inzichten uit de chaostheorie en de massapsychologie en met een aantal concrete nieuwsfeiten als aanleiding wijst Van Ginneken ons de weg naar een radicaal andere kijk op de nabije en verre toekomst. De auteur gaat hierover in gesprek met journalist Sanne Bloemink en cultuurpsycholoog en wetenschapshistoricus Ruud Abma.

Over de sprekers

Jaap van Ginneken promoveerde cum laude op politieke en massapsychologie, was associate professor bij communicatiewetenschap (UvA), en publiceerde hierover een kleine dertig boeken – in het Nederlands, Engels en andere talen. Het hier gepresenteerde boek Grillig verschijnt binnenkort ook bij Palgrave MacMillan.

Sanne Bloemink is schrijver en journalist bij De Groene Amsterdammer. Van haar hand verschenen onder meer Diagnosedrift: hoe onze labelcultuur kinderen tekort doet (2018) en De wilde wereld. Een nieuwe relatie met de natuur (2020).

Ruud Abma (moderator) is psycholoog en wetenschapshistoricus. Hij publiceerde o.a. Over de grenzen van disciplines. Plaatsbepaling van de sociale wetenschappen. In 2020 verscheen van zijn hand Denken als ambacht. Wat universiteiten kunnen bijdragen (Nijmegen: Valkhofpers).

Gerelateerde programma’s
06 12 23
Wie draait op voor klimaatschade?

In een wereld waar klimaatverandering niet langer een verre dreiging is, maar een onmiskenbare realiteit, rijst de vraag: wie draagt de verantwoordelijkheid voor de schade die het veroorzaakt? Deze brandende kwestie staat centraal tijdens dit evenement, waar we de complexe dynamiek van aansprakelijkheid en compensatie voor klimaatschade onder de loep nemen. Kadir van Lohuizen brengt aan de hand van zijn fotografie de zeespiegelstijging in beeld.

Datum
Woensdag 6 dec 2023 17:00 uur
Locatie
SPUI25
01 12 23
Voltaire-lezing 2023
De democratie als volkstuin

De volkstuin (een gemeenschappelijk terrein, verdeeld in individuele percelen) bestaat sinds jaar en dag, op elke schaal en overal. In zijn combinatie van het communale en persoonlijke, lijkt hij emblematisch voor de democratie. In de Voltaire-lezing van dit jaar verkent de Franse filosoof Joëlle Zask de volkstuin als innovatieve vorm van gemeenschapsdenken in de context van de ecologische transitie.

Datum
Vrijdag 1 dec 2023 17:00 uur
Locatie
SPUI25
01 02 24
Het pand der goden. De eerste Surinaamse opera

Helaas is in de opname van het programma het geluid bij de lezing van Diederik Burgersdijk verloren gegaan. Gelukkig is de strekking van deze lezing nu terug te lezen in dit artikel op de website van de Groene Amsterdammer.

Het boek Een opera voor Suriname. Over Het Pand der Goden van J.N. Helstone, geschreven door Diederik Burgersdijk en Astrid Helstone, is het unieke relaas over een muziekdramatisch werk uit Suriname, dat in Paramaribo in 1906 is opgevoerd en daarna in vergetelheid is geraakt. Tijdens deze boekpresentatie onderzoeken we wat deze opera kenmerkt, hoe de recente ontdekking van de opera in zijn werk is gegaan, en wat het stuk zo de moeite waard maakt.

Datum
Donderdag 1 feb 2024 20:00 uur
Locatie
Aula