© Museum Het Schip
Conservering en restauratie van een tentoonstelling

Grenzeloze inhoud

De tentoonstelling Grenzeloze inhoud, tot begin oktober te bezoeken in Museum Het Schip, draait om een bijzonder kunstproject dat in 1983 werd geïnitieerd: John den Besten ontwierp twaalf transparante koffers, waarna kunstenaars door het hele land werden opgeroepen ideeën te ontwikkelen voor het vullen ervan. Tijdens dit symposium vertellen sleutelfiguren die aan het kunstproject hebben meegewerkt over de samenwerking – toen en nu.

Het kunstproject Grenzeloze Inhoud werd in 1983 geïnitieerd door de Nederlandse Kunststichting (NKS). Kunstenaar die de koffers zouden vullen werden beperkt door de grootte en parallellogramvorm van de koffer, en de materialen waarvan de koffer gemaakt was. Uit 100 inzendingen werden twaalf kunstenaars gekozen: Klaus Peter Boegel, Boudewijn Corstiaensen, Michael Gibbs, Theo van de Goor, Heinz Georg Holtappels, Ronald in ‘t Hout, Ko de Jonge, Wijo Koek, Bob Lens, Johan Oskam, Flavio Pons en Roel QoQo.

In 2019 zijn eerstejaars masterstudenten van de opleiding Conservation and Restoration of Cultural Heritage in de specialisatie Contemporary Art gevraagd om de twaalf koffers te conserveren en restaureren. Het doel was om de kunstwerken te conserveren tot een mate van stabiliteit die geschikt is voor toekomstige tentoonstellingen, zodanig dat de fysieke integriteit behouden blijft en de oorspronkelijke intenties van de kunstenaars inzichtelijk kunnen worden gemaakt voor het publiek. Hiervoor hebben zij de kunstenaars of hun nabestaanden geïnterviewd.

Over de sprekers

Sanneke Stigter is universitair docent Conservering en Restauratie aan de UvA. Ze is opgeleid als kunsthistoricus en restaurator, en gespecialiseerd in hedendaagse kunst, oral history en auto-etnografie. Eerder was zij onder meer restaurator hedendaagse kunst en moderne sculptuur bij het Kröller-Müller Museum, en droeg zij bij aan verschillende NWO- en EU-projecten (Inside InstallationsNeCCARNACCA). Ze is KNAW-Comenius Fellow en IIC Fellow, en heeft een academische residentie bij STUDIOTOPIA. Van haar hand verschenen meer dan 90 publicaties. Ze is betrokken bij verschillende, internationale organisaties, waaronder INCCA, SBMK en ICOM-CC.

Simone Vermaat studeerde kunstgeschiedenis aan de Universiteit Leiden en werkt als collectieadviseur/conservator bij de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE). Eerder was zij betrokken bij projecten als ‘Conservation of Video Art’, ‘Artist Interviews’, ‘Inside Installations’, en ‘PRACTICs of Contemporary Art’. Ze heeft gepubliceerd over de collectie van de RCE, Nederlandse monumentale kunst uit de naoorlogse wederopbouwperiode, kunst in de publieke ruimte en de sporen van het Nederlandse koloniale erfgoed in de rijkscollectie van de RCE.

Marieke Voogd studeerde kunstgeschiedenis aan de UvA en een jaar aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Momenteel werkt ze bij architectuurmuseum Het Schip, waar ze rondleidingen verzorgt. Onlangs haalde ze haar master in Conservation and Restoration of Cultural Heritage, met een scriptie over de interactieve robot-kunstinstallatie Annelies, looking for completion van L.A. Raeven.

Floortje Evelein behaalde een bachelor in kunstgeschiedenis aan de UvA en liep stage in de werkplaats van Atelier van Lieshout. Momenteel volgt ze de masteropleiding Conservation and Restoration of Cultural Heritage, in de richting Contemporary Art. Ze heeft recentelijk haar scriptie afgerond waarvoor ze een risk assessment uitvoerde van het kunstwerk PIXI van WERC, getiteld ‘Preserving PIXI: Evaluating the Applicability of Risk Assessment Methodologies to an Outdoors Interactive Site-specific Software-based Art Installation’.

Alice Roegholt richtte in 2001 Museum Het Schip op, waar de thema’s Amsterdamse School en de beginjaren van de volkshuisvesting centraal staan. Door de jaren heen werkte zij daar samen met studenten van de UvA.

Gerelateerde programma’s
24 04 24
‘Thanks, I actually made it myself’: de herwaardering van handwerk en de relatie met activisme

Een draad verbindt, verweeft, verstrikt en verstrengelt zich. Het is materiaal dat talloze mogelijkheden biedt, zowel metaforisch als concreet. Toch is de draad vanuit kunsthistorisch perspectief nooit zo gewaardeerd als olieverf of marmer. Dominante associaties met het medium beperken zich vaak tot het ouderwetse imago van een brave, eenzame bezigheid. Anno 2024 lijkt deze benadering op zijn retour: jongeren, kunstenaars en collectieven omarmen handwerk en transformeren het tot activistische praktijk. Vanavond verkent SPUI25 in Spe dit nieuwe ‘craftivism’.

Datum
Woensdag 24 apr 2024 20:00 uur
Locatie
SPUI25
01 07 24
The Female Impact: 17th Century Women on the Dutch Art Market

Since 2021 the Female Impact project has been studying the impact of women artists, patrons, and other prominent women on the seventeenth-century Dutch art market. What are their latest insights? And which hurdles lie ahead? During the project’s annual summer event, short presentations covering a wide range of topics will show where the Female Impact stands today.

Datum
Maandag 1 jul 2024 17:00 uur
Locatie
SPUI25
23 02 24
Welcome to the New Future of the Tech Industry
Data Is Dead

The future of the tech industry is in infrastructure, not data. This means that those companies that control key infrastructure, like chips and cloud computing, hold sway. Companies like ASML, Microsoft, and Amazon Web Services (AWS), rather than X or Meta, will become the most powerful players. Is it their choices that will influence what our collective futures look like? Do we need to adapt our understanding of power in the tech sector to this new reality?

Datum
Vrijdag 23 feb 2024 17:00 uur
Locatie
SPUI25