De kracht van een duivelse opera
Carl Maria von Webers Der Freischütz uit 1821 werd van begin af aan juichend ontvangen, en bleef gedurende de negentiende eeuw een zeer populaire opera. Deze avond ontrafelt muziekdramaturg Kasper van Kooten de achtergronden van deze romantische operaklassieker.
Let op! Locatie: Nationale Opera & Ballet, Odeonzaal
Klik hier om je aan te melden voor dit programma
Met Der Freischütz bracht Weber de Duitse romantiek, woudmystiek en aanstekelijke folklore naar het operatoneel in een faustiaans griezelverhaal, en schreef daar voor zijn tijd adembenemende muziek bij. In de loop van de twintigste eeuw verdween het stuk buiten de Duitstalige wereld grotendeels uit het repertoire, en ook in Nederland was het zelden te zien. Nu valt Der Freischütz eindelijk bij De Nationale Opera te bewonderen.
Waarom is het de moeite waard om meer over de ontstaansgeschiedenis en receptie van Webers magnum opus te weten te komen, welke invloed had Weber op andere componisten, en wat maakt deze opera ook vandaag de dag nog interessant? Hoe verhouden we ons nu tot de Biedermeier-Romantiek van Der Freischütz, en is deze opera eigenlijk wel de idyllische bevestiging van de maatschappelijke status quo die velen erin herkennen? Op deze en andere vragen wordt ingegaan door muziekdramaturg Kasper van Kooten.
Over de sprekers
Kasper van Kooten promoveerde in 2016 op een onderzoek naar de relatie tussen Duitstalige opera en nationale identiteitsvorming in de negentiende eeuw.
Diederik Burgersdijk (moderator) doceert Latijn en Oude geschiedenis aan University College Utrecht en Cartesium Lyceum Amsterdam. Hij schreef diverse boeken bij Athenaeum, Polak en Van Gennep, waaronder recentelijk Gymnasium. Geschiedenis van een eliteschool.