De kracht van een duivelse opera

Carl Maria von Webers Der Freischütz uit 1821 werd van begin af aan juichend ontvangen, en bleef gedurende de negentiende eeuw een zeer populaire opera. Deze avond ontrafelt muziekdramaturg Kasper van Kooten de achtergronden van deze romantische operaklassieker.

Let op! Locatie: Nationale Opera & Ballet, Odeonzaal

Klik hier om je aan te melden voor dit programma

Met Der Freischütz bracht Weber de Duitse romantiek, woudmystiek en aanstekelijke folklore naar het operatoneel in een faustiaans griezelverhaal, en schreef daar voor zijn tijd adembenemende muziek bij. In de loop van de twintigste eeuw verdween het stuk buiten de Duitstalige wereld grotendeels uit het repertoire, en ook in Nederland was het zelden te zien. Nu valt Der Freischütz eindelijk bij De Nationale Opera te bewonderen.

Waarom is het de moeite waard om meer over de ontstaansgeschiedenis en receptie van Webers magnum opus te weten te komen, welke invloed had Weber op andere componisten, en wat maakt deze opera ook vandaag de dag nog interessant? Hoe verhouden we ons nu tot de Biedermeier-Romantiek van Der Freischütz, en is deze opera eigenlijk wel de idyllische bevestiging van de maatschappelijke status quo die velen erin herkennen? Op deze en andere vragen wordt ingegaan door muziekdramaturg Kasper van Kooten.

Over de sprekers

Kasper van Kooten promoveerde in 2016 op een onderzoek naar de relatie tussen Duitstalige opera en nationale identiteitsvorming in de negentiende eeuw.

Diederik Burgersdijk (moderator) doceert Latijn en Oude geschiedenis aan University College Utrecht en Cartesium Lyceum Amsterdam. Hij schreef diverse boeken bij Athenaeum, Polak en Van Gennep, waaronder recentelijk Gymnasium. Geschiedenis van een eliteschool.

Gerelateerde programma’s
01 02 24
Het pand der goden. De eerste Surinaamse opera

Helaas is in de opname van het programma het geluid bij de lezing van Diederik Burgersdijk verloren gegaan. Gelukkig is de strekking van deze lezing nu terug te lezen in dit artikel op de website van de Groene Amsterdammer.

Het boek Een opera voor Suriname. Over Het Pand der Goden van J.N. Helstone, geschreven door Diederik Burgersdijk en Astrid Helstone, is het unieke relaas over een muziekdramatisch werk uit Suriname, dat in Paramaribo in 1906 is opgevoerd en daarna in vergetelheid is geraakt. Tijdens deze boekpresentatie onderzoeken we wat deze opera kenmerkt, hoe de recente ontdekking van de opera in zijn werk is gegaan, en wat het stuk zo de moeite waard maakt.

Datum
Donderdag 1 feb 2024 20:00 uur
Locatie
Aula
12 06 24
Objective Data? The Ways That Gender Bias Can Enter the Data Pipeline

Data is not objective. In this event, we discuss how gender bias infiltrates the data pipeline, shaping the algorithmic outputs encountered in everyday experiences.

Datum
Woensdag 12 jun 2024 17:00 uur
Locatie
SPUI25
05 12 23
Making it Political: China, the EU, and Technology Standards

Technological standards are at the center stage of the competition between China and the EU. China promotes their own standards in the EU and on the international stage, which gives them a leading role in the geopolitics of technology. This evening we discuss the nature of this interaction between China and the EU.

Datum
Dinsdag 5 dec 2023 20:00 uur
Locatie
SPUI25