Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
EN

Mahagonny: een stad waar je niet hoeft te werken maar 24/7 kunt genieten van eten, drank, seks en af en toe een goed gevecht. In hun opera Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny schetsen Kurt Weill en Bertolt Brecht deze kapitalistische utopie – die volgens hen wel moet eindigen in chaos en vernietiging. Met: Joep Leerssen en Diederik Burgersdijk.

Detail Summary
Datum 23 maart 2020
Tijd 20:00 -21:30
© Nationale Opera & Ballet

Let op, locatie: Nationale Opera en Ballet, Odeonzaal

Weill en Brecht plaatsten hun fantasiestad in de VS, op dat moment een schrille collage van crisis, jazz en georganiseerde misdaad. Hun eigen Weimar-Duitsland anno-1930 was daar niet zo héél ver van verwijderd. Met hun tegendraadse Mahagonny benaderen ze de operatraditie met een linkse Nieuwe Zakelijkheid. Het antiburgerlijke avant-garde theater van Brecht en de nieuwe, door cabaret en jazz beïnvloede muziek van Weill geven deze opera een cynische, beangstigende en profetische actualiteit die uniek is voor het genre.

Tijdens dit programma  vertelt Joep Leerssen, cultuurhistoricus aan de Universiteit van Amsterdam, over de ideologische en artistieke beladenheid van Mahagonny, over de roerige première van de opera in 1930 (verstoord door nazi’s) en over de sleutelpositie van deze opera in de cultuurgeschiedenis van de twintigste eeuw. Classicus Diederik Burgersdijk verzorgt een introductie.

Over de reeks

In samenwerking met de Faculteit der Geesteswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam en Nationale Opera & Ballet organiseert SPUI25 een reeks prikkelende programma’s. Gerenommeerde sprekers plaatsen de producties van De Nationale Opera en Het Nationale Ballet in een ruimere cultuurhistorische context én verbinden ze met actuele thema’s en vraagstukken. Diederik Burgersdijk verzorgt de moderatie. Na afloop van elke lezing is er ruimte om met elkaar en de spreker door te praten.

Tickets

Tickets bestellen via Nationale Opera & Ballet.