Cover De Correspondent in Amerika2
Hoe een start-up de journalistiek wil vernieuwen

De Correspondent in Amerika

In 2017 verhuisden de oprichters van De Correspondent, Rob Wijnberg en Ernst-Jan Pfauth, naar New York om de Amerikaanse markt te veroveren. Journalist Leendert van der Valk volgde de oprichters en nam een kijkje achter de schermen. In zijn boek De Correspondent in Amerika laat hij zien hoe de start-up de journalistiek wil vernieuwen. Graag nodigen wij u uit voor de boekpresentatie, waar Leendert van der Valk in gesprek gaat met de oprichters van De Correspondent.

In een land waar de president journalisten ‘vijanden van het volk’ noemt, wil The Correspondent het vertrouwen van de lezers winnen met ‘radicaal ander nieuws’. Het initiatief wordt gesteund door Amerikaanse denkers, activisten en beroemdheden, en moet méér worden dan een online publicatie. The Correspondent wil niet concurreren met de traditionele pers, maar met social-mediaplatforms als Twitter en Facebook. Maar Amerika is geen Nederland en 2017 is geen 2013, toen er nog geen debat over fake news of filterbubbels was, en geen president die kritische journalisten afschilderde als de vijand.

Is de wereld inderdaad klaar voor ‘radicaal ander nieuws’? Hoe dient kwaliteitsjournalistiek te overleven in tijden van nepnieuws, filterbubbels en polarisatie? Hierover spreken we met Leendert van der Valk, Rob Wijnberg en Ernst-Jan Pfauth. Na afloop zal het eerste exemplaar van De Correspondent in Amerika overhandigd worden aan het oprichtersduo.

Over de sprekers

Leendert van der Valk is journalist voor NRC Handelsblad en nrc.next.

Rob Wijnberg is een Nederlandse columnist, journalist, filosoof en publicist. Wijnberg studeerde filosofie aan de Universiteit van Amsterdam.

Ernst-Jan Pfauth is een Nederlandse journalist en ondernemer. Samen met Rob Wijnberg richtte hij De Correspondent op.

Alexander Pleijter (moderator) is expert in online journalistiek en factchecking. Hij onderzoekt de impact die nieuwe media hebben op de manier waarop journalisten werken en hoe nieuwe technologie de journalistiek beter kan maken. Ook is hij coördinator van Nieuwscheckers, het factcheckproject van de Universiteit Leiden.

Gerelateerde programma’s
13 06 24
‘Sta op en herinner jezelf’
Het vrouwelijke personage als mens

In Moeders.Heiligen, de debuutroman van Dieuwertje Mertens, maken we kennis met vijf vrouwen die elk op eigen wijze geklonken zijn aan mythes en moederschap. Kunnen zij  ontsnappen aan de verhalen die hen hebben gevormd? Wat vertellen Mercedes, Maria, Marian, Clémence en Graziella ons over ‘het vrouwelijke personage’ anno 2024? Hoe is het met haar vrijheid gesteld? Joyce Roodnat, Marja Pruis en Dieuwertje Mertens gaan in gesprek.

Datum
Donderdag 13 jun 2024 17:00 uur
Locatie
SPUI25
31 01 24
Economische collaboratie tijdens de Tweede Wereldoorlog: een onverwerkt verleden?

Tijdens de Tweede Wereldoorlog collaboreerde het handelsleven op grote schaal. Bleef de economisch-pragmatische ‘Nederlandse’ koopman niet te veel op een voetstuk staan na de oorlog Journalist Arjen van Veelen, econoom Ariëtte Dekker en historicus Merel Leeman onderzoeken deze afgeblazen berechting van het economische leven naar aanleiding van haar onlangs gepubliceerde boek De Keien. Rotterdamse studenten tussen handel en verzet, 1940-1945.

Datum
Woensdag 31 jan 2024 20:00 uur
Locatie
SPUI25
10 01 24
On Display: Instagram, the Self, and the City

Two billion global Instagram users, yet minimal social science research. Beyond its perceived superficiality, Instagram’s self-presentation raises profound questions: Who are we? What do we want to show of ourselves? What do we aspire to be? Justus Uitermark and John Boy present On Display: Instagram, the Self, and the City. The book launch features a talk with Princeton’s ‘sociologist of technology’ Zeynep Tufekci.

Datum
Woensdag 10 jan 2024 14:30 uur
Locatie
SPUI25