afbeelding-m-m-en-v-3-mei-2019.png
© Leo Smit Stichting

Muziek, vervolging en verzet

De Tweede Wereldoorlog heeft ook in de muziek zijn sporen getrokken. Veel muziek die er nu had kunnen zijn, is er niet gekomen – omdat de componisten vervolgd en vermoord werden. Veel muziek die wel werd geschreven, is nauwelijks bekend – omdat de componisten te kort leefden. Andere muziek raakte beladen als symbool van de ideologie van de onderdrukker, waardoor het verzetsdaad werd deze muziek te weigeren uit te voeren.

Dat laatste deed zich voor toen Peter van Anrooy weigerde het Horst Wessellied te dirigeren bij het galaconcert voor het huwelijk van prinses Juliana en prins Bernhard. Daarover spreekt Albert van der Schoot. Carine Alders vertelt over het werk van de Leo Smit Stichting, de research, het uitvoeren en het internationaal toegankelijk maken van de muziek middels een doorzoekbare database. Eleonore Pameijer vertelt over de meest spectaculaire vondsten van de afgelopen jaren: originele handgeschreven partituren op een zolder, bij de vuilnisbak of in een tuinschuurtje. Aan het eind zal Eleonore de Aubade voor fluit solo van Marius Flothuis ten gehore brengen, geschreven in 1944 in concentratiekamp Vught.

Over de sprekers

Albert van der Schoot musicoloog en filosoof, doceerde aan de universiteiten van Amsterdam en van Antwerpen, en aan de hogeschool voor de kunsten ArtEZ. Het afgelopen jaar zocht hij in de archieven uit wat er achter de schermen gebeurde bij het galaconcert.

Carine Alders musicoloog en zakelijk leider van de Leo Smit Stichting, is werkzaam in het muziekleven door te onderzoeken, door te schrijven en door concertinleidingen te geven.

Eleonore Pameijer internationaal bekend fluitiste, speelde jarenlang in het ASKO en Schönberg Ensemble. Zij is oprichter en artistiek leider van de Leo Smit Stichting. Al 25 jaar breekt zij een lans voor vervolgde en vergeten Nederlandse componisten.

Gerelateerde programma’s
10 11 23
Op zoek naar je ambivalente familiegeschiedenis

Op de boekenmarkt doen familieverhalen het onverminderd goed: het persoonlijke verslag als prisma voor grote geschiedenis blijft een pakkend genre. Familiegeschiedenissen gaan altijd over sluimerende geheimen, morele dilemma’s en uiteindelijk over de auteur zelf – die de zoektocht onderneemt en die door dit verleden is gevormd. Naar aanleiding van het nieuwe boek van historicus Bas von Benda-Beckmann over zijn vaders familie in Nazi-Duitsland verkennen we de kunst van het optekenen van een ambivalent familieverleden.

Datum
Vrijdag 10 nov 2023 17:30 uur
Locatie
SPUI25
15 04 24
Confronting (Historical) Responsibility for the Holocaust and Slavery in a Relational Perspective
Beyond ‘Good’ and ‘Evil’

The question how to study, teach and remember historical mass crimes, above all the Holocaust and Slavery, has become emblematic in recent years. This 3rd Balzan Bystanding Lecture takes up the challenge and provides grounds for a relational perspective based on new conceptual thinking from the field of Transitional Justice and fresh empirical work on how Dutch teachers address these issues in their every-day educational work.

Datum
Maandag 15 apr 2024 20:00 uur
Locatie
SPUI25
31 01 24
Economische collaboratie tijdens de Tweede Wereldoorlog: een onverwerkt verleden?

Tijdens de Tweede Wereldoorlog collaboreerde het handelsleven op grote schaal. Bleef de economisch-pragmatische ‘Nederlandse’ koopman niet te veel op een voetstuk staan na de oorlog Journalist Arjen van Veelen, econoom Ariëtte Dekker en historicus Merel Leeman onderzoeken deze afgeblazen berechting van het economische leven naar aanleiding van haar onlangs gepubliceerde boek De Keien. Rotterdamse studenten tussen handel en verzet, 1940-1945.

Datum
Woensdag 31 jan 2024 20:00 uur
Locatie
SPUI25