Kliktivisme: liken en retweeten voor een betere wereld of oprecht #zinloos?

Een programma van jongerenredactie SPUI25 in Spe

07dec2015 20.00 - 21.30

Lezing

We worden elke dag overspoeld met schrijnende foto’s en intimiderende doemscenario’s. De opwarming van de aarde is een tikkende tijdbom en honderdduizenden vluchtelingen trekken Europa binnen, die dringend zorg en hulp nodig hebben. Sociale media drukken ons middels een constante nieuwsstroom met de neus op de feiten. Maar wat doen we met al die informatie? Jongerenredactie SPUI25 in Spe onderzoekt de zin en onzin van ‘kliktivisme’, met o.a. Roxane van Iperen, Bob Overbeeke. en Tijs van den Broek.

De overweldigende wereldproblemen geven een gevoel van machteloosheid waardoor de bereidheid tot concrete actie lijkt te verlammen. Ondertussen groeit het online activisme. Althans: je geeft een like voor betere voorzieningen voor vluchtelingen in Calais, je voegt de JeSuisParis-filter toe aan je profielfoto, je deelt nog maar eens het manifest van de Nieuwe Universiteit en je staat op ‘aanwezig’ bij de klimaatparade zonder het evenement zelfs maar in je agenda te zetten. Zulke online activiteiten leveren een goed gevoel op maar de maatschappelijke impact blijft onduidelijk. Hoe doeltreffend is dit ‘kliktivisme’ nu echt? En hoe oprecht is onze betrokkenheid? Tonen we werkelijk engagement, of shoppen we slechts in een online supermarkt van maatschappijkritische identiteiten?

Heeft de huidige generatie zo’n sterk realiteitsbesef dat we de optie om ons in te zetten voor een betere wereld niet eens meer overwegen? Of valt het wel mee met deze lamgeslagenheid en is er een nieuw soort digitaal idealisme aan het ontstaan? De weg naar de hel is geplaveid met goede voornemens. SPUI25 in Spe vraagt zich af: is er sprake van een nieuw maatschappelijk engagement?

Over de sprekers

Roxane van Iperen is strategisch adviseur en publiceert als De Pleitschrijver columns en essays. In een stuk in NRC getiteld ‘Kliktivisme: voor een betere wereld of je ego?’ betoogde zij dat we dat liken van zeehonden en vluchtelingen vooral voor onszelf doen. Volgens haar moeten we de ‘action gap’ tussen de virtuele en fysieke wereld zien te overbruggen.

Tijs van den Broek, wetenschapper verbonden aan TNO en de Universiteit Twente, is optimistischer over de mogelijkheden van kliktivisme. Hij deed onderzoek naar de “#SupportTheCause” en “Movember” campagnes op Twitter en concludeert dat sommige nieuwe vormen van digitaal activisme concrete maatschappelijke impact kunnen hebben.

Bob Overbeeke voert online campagnes. Voor Greenpeace tegen de Noordpoolboringen van Shell. Voor Oxfam Novib werkte hij aan de Eerlijke Bankwijzer, Control Arms en de Groene Sint campagnes die leidden tot Nederlandse convenanten over 100% faire koffie en cacao. Tijdens de revolutie startte hij in Egypte online campagnes met de revolutionairen.

Aanmelden 

Toegang tot de activiteiten van SPUI25 is gratis. Aanmelden is niet vrijblijvend. Wij rekenen op uw komst. Bent u verhinderd, dan graag doorgeven via spui25@uva.nl | T: 020 525 8142.

Gepubliceerd door  Spui25