20190405_liefde
De liefde, vrouwelijke seksualiteit en autonomie

L’amour Duras

‘De geheimzinnige dood te sterven van minnaars zonder liefde’. Wat spreekt meer tot de verbeelding, en wat is ongrijpbaarder dan de liefde? Niemand weet precies wat het is en toch bepaalt het in grote mate ons leven. In dit programma verdiepen we ons in het werk van Marguerite Duras.

Na de serie Weiblicher Akt, waarin theatergroep Maatschappij Discordia vrouwen als Iokaste, Lady Macbeth en Marguerite Gautier een andere afloop van hun levensverhaal gunden, beginnen zij nu met een serie over De Liefde zoals die door vrouwen wordt beschreven. Hoe komen we aan onze ideeën over hoe relaties zouden moeten zijn, en werken deze nog wel voor ons?

In dit eerste deel L’amour Duras verdiepen we ons in het werk van Marguerite Duras (1914-1996). Als geen andere schrijfster was ze haar hele leven hartstochtelijk bezig om haar eerste liefdeservaring onder woorden te brengen in allerlei variaties. Uitgangspunt van L’amour Duras is Duras’ eerste liefdeservaring als 15 en een half jarig meisje in Indochina met een veel oudere minnaar, een ervaring die ze op vier verschillende momenten in haar leven steeds weer anders beschreven heeft in vier verschillende romans.

Over de sprekers

Heleen Debruyne studeerde geschiedenis en journalistiek. De plantrekkers is haar romandebuut en verscheen in het voorjaar van 2016. Daarnaast schreef ze samen met Anaïs van Ertvelde Vuile lakens; een hedendaagse visie op seksualiteit waaruit blijkt dat seksuele vrijheid een illusie is. Ze werkt bij radio Klara en heeft een column in Humo.

Joyce Roodnat gaf de studie neerlandistiek aan de VU in Amsterdam eraan zodra ze journalist kon worden bij de kunstredactie van NRC Handelsblad. Daar schreef ze eerst over film, wat ze uitbouwde met podiumkunsten, literatuur en beeldende kunst. Ze is cultureel commentator bij NRC en schrijft wekelijks een critic’s notebook in het Cultureel Supplement. Ze nam in verschillende essays nadrukkelijk stelling in het #MeToo-debat. Ze publiceerde twee romans, en o.m. de essaybundels Vrouwen zijn leuker en Wat wil de vrouw. 

Annette Kouwenhoven studeerde een korte tijd filosofie aan de Universiteit van Amsterdam voordat ze overstapte naar de Amsterdamse Toneelschool. Sinds de oprichting van Maatschappij Discordia in 1982 is ze vast verbonden aan dit toneelspelerscollectief, waarmee ze gemiddeld drie voorstellingen per jaar maakt en toert. Tussen de bedrijven door geeft ze af en toe les aan diverse toneelscholen/initiatieven.

Margijn Bosch is sinds 1992 toneelspeler bij toneelgezelschap ’tBarre Land. Regelmatig samengewerkt met verschillende toneelgezelschappen (Discordia, theatertroep, tijdelijke-samenscholing, De Veere, en de schrijvers/vertalers Bindervoet&Henkes ). Maakt sinds 2012 jaarlijks een voorstelling met studenten van de toneelschool in Utrecht (HKU).

Miranda Prein studeerde Theaterwetenschap aan de UvA. Daarna werkte ze bij DASARTS en sinds 1996 is ze als theatermaker vast verbonden aan Maatschappij Discordia, waar ze één van de initiatiefnemers van de serie Weiblichter Akt (sinds 2011) is. Af en toe geeft ze les aan studenten op diverse opleidingen.

Over Vereniging Maatschappij Discordia

Discordia is een toneelspelerscollectief opgericht in 1982. Het gezelschap bestaat momenteel uit 4 vaste leden: Jan Joris Lamers, Matthias de Koning, Annette Kouwenhoven (alle drie medeoprichters) en Miranda Prein. Het repertoire is erg divers en omvat zowel werk van moderne Europese schrijvers als Beckett, Bernhard, Herzberg, Handke en Strauss als ook zelf gemaakte montage stukken rond een thema als ‘eenheid tijd plaats’ of Kant’s ‘ding an sich’.

Gerelateerde programma’s
13 06 24
‘Sta op en herinner jezelf’
Het vrouwelijke personage als mens

In Moeders.Heiligen, de debuutroman van Dieuwertje Mertens, maken we kennis met vijf vrouwen die elk op eigen wijze geklonken zijn aan mythes en moederschap. Kunnen zij  ontsnappen aan de verhalen die hen hebben gevormd? Wat vertellen Mercedes, Maria, Marian, Clémence en Graziella ons over ‘het vrouwelijke personage’ anno 2024? Hoe is het met haar vrijheid gesteld? Joyce Roodnat, Marja Pruis en Dieuwertje Mertens gaan in gesprek.

Datum
Donderdag 13 jun 2024 17:00 uur
Locatie
SPUI25
31 01 24
Economische collaboratie tijdens de Tweede Wereldoorlog: een onverwerkt verleden?

Tijdens de Tweede Wereldoorlog collaboreerde het handelsleven op grote schaal. Bleef de economisch-pragmatische ‘Nederlandse’ koopman niet te veel op een voetstuk staan na de oorlog Journalist Arjen van Veelen, econoom Ariëtte Dekker en historicus Merel Leeman onderzoeken deze afgeblazen berechting van het economische leven naar aanleiding van haar onlangs gepubliceerde boek De Keien. Rotterdamse studenten tussen handel en verzet, 1940-1945.

Datum
Woensdag 31 jan 2024 20:00 uur
Locatie
SPUI25
10 01 24
On Display: Instagram, the Self, and the City

Two billion global Instagram users, yet minimal social science research. Beyond its perceived superficiality, Instagram’s self-presentation raises profound questions: Who are we? What do we want to show of ourselves? What do we aspire to be? Justus Uitermark and John Boy present On Display: Instagram, the Self, and the City. The book launch features a talk with Princeton’s ‘sociologist of technology’ Zeynep Tufekci.

Datum
Woensdag 10 jan 2024 14:30 uur
Locatie
SPUI25