Eerlijk geroofd, authentiek nagemaakt, hartstochtelijk verbeeld. De mirreberg van Guido Snel

In samenwerking met de Arbeiderspers en de Faculteit der Geesteswetenschappen

16nov2018 17.00 - 18.30

Evenement

In een museum ergens in Europa hangt een triptiek toegeschreven aan een navolger van Hieronymus Bosch. Het verbeeldt Christus in het voorgeborchte. Misschien is het een vervalsing, misschien is het authentiek. Zeker is dat het oorlogsbuit is geweest. Een bijeenkomst over feit en fictie, echt en vals, waarheid en leugen in de schilderkunst en de literatuur, naar aanleiding van het verschijnen van 'De mirreberg', de nieuwe roman van Guido Snel.

Drie luiken, drie lagen, drie tijden. In 1944, twee weken na D-Day, steekt kunsthistoricus Edgar Auerbach in het kielzog van de geallieerde troepen het Kanaal over, op zoek naar door de nazi’s geroofde kunst. In 1500 monstert een jonge schilder uit de Nederlanden aan op het schip van een Osmaanse kapitein met de opdracht de kusten van de Middellandse Zee zo nauwkeurig mogelijk in kaart te brengen. En in Los Angeles anno nu twijfelt schilderes Karen Christiansen aan de zin van een heel leven gewijd aan de kunst. De mirreberg is een roman over een triptiek, geschreven in de vorm van een triptiek. Als lezer volgen we de sporen van dit triptiek allereerst in een verwoest Europa na de Tweede Wereldoorlog, vervolgens in de late middeleeuwen op een door religieuze waanzin gedreven zeereis naar het Beloofde Land, en ten slotte rond een ogenschijnlijk arcadisch kunstenaarsbestaan aan de Amerikaanse westkust.

Onlangs was geroofde kunst nog in het nieuws. Veel musea in Nederland, en natuurlijk in heel Europa, zijn in het bezit van werken die na de Tweede Wereldoorlog nooit zijn teruggegeven aan de rechtmatige eigenaren. De roman verbindt het lot van een bestaand kunstwerk aan oude en nieuwe mythen van het kunstenaarschap; de verhouding meester-leerling in oudere tijden, en de twintigste-eeuwse kunstenaar die als vanuit het niets groots werk schept. Wat is een authentiek beeld, waaruit bestaat authenticiteit in de schilderkunst en in de literatuur?

Over de sprekers

Guido Snel is schrijver, vertaler en universitair docent Europese Studies aan de UvA. Hij publiceerde eerder Naar Istanbul (stadsverhalengids, 2014) en Huis voor het hiernamaals (verhalen, 2016). Hij vertaalde werk van onder anderen Miroslav Krleža, Daša Drndić en Miloš Crnjanski. Zijn academische onderzoek richt zich op de verbeelding van de grenzen en de geografie van het contemporaine Europa.

Thomas Vaessens is hoogleraar Nederlandse letterkunde en geldt, onder andere, als een belangrijk kenner van de literatuur van het postmodernisme. Onlangs publiceerde hij De DAF van mijn vader, een cultuurgeschiedenis (Atlas-Contact).

Michel van de Waart is redacteur bij De Arbeiderspers.

Ann Demeester is letterkundige, kunstcritica en museumdirecteur. Ze studeerde Germaanse filologie, en was van mei 2006 tot en met januari 2014 directeur van het Amsterdamse kunstencentrum De Appel. Sinds 1 februari 2014 is ze directeur van het Frans Hals Museum in Haarlem.

Solange Leibovici is romaniste, literatuurwetenschapster en publiciste.

Aanmelden

Toegang tot de activiteiten van SPUI25 is gratis. Aanmelden is niet vrijblijvend. Wij rekenen op uw komst. Bent u verhinderd, dan graag doorgeven via spui25@uva.nl | T: 020 525 8142.

Gepubliceerd door  Spui25