Octavia

In samenwerking met Holland Festival

16jun2017 17.00 - 18.30

Evenement

Het Holland Festival bestaat zeventig jaar! Bij dit jubileum spreken we bij SPUI25 over de kwetsbare relatie tussen kunst en tirannie. De aanleiding voor dit programma is de vertoning op het Holland Festival van de opera Octavia, waarin in opgerekte socialistische hymnen over de revolutionair Leon Trotski en de Russische Revolutie wordt gezongen. Deze middag kijken we aan de hand van deze opera naar de rol van kunst in zowel de Sovjet-Unie als het huidige Rusland. Met: Sjeng Scheijen, Lieke Marsman, Dmitri Koerljandski en Boris Joechananov. Moderatie: Simone Peek.

Octavia is een Romeinse tragedie, waarschijnlijk geschreven door Seneca, over de Romeinse keizer Nero die scheidde van zijn vrouw Octavia en haar vervolgens liet vermoorden in ballingschap. De opera Octavia van het Stanislavsky Electrotheatre gaat over de Russische Revolutie. In dit programma spreekt Sjeng Scheijen, Ruslandspecialist, over de positie van de kunsten in de Sovjet- Unie. De makers van de opera, Dmitri Koerljandski en Boris Joechananov, gaan met moderator Simone Peek in gesprek over de actuele urgentie van Octavia in het huidige Rusland. Lieke Marsman spreekt een column uit over de relatie tussen poëzie en tirannie.

Over de sprekers

Boris Joechananov (1957) is opgeleid als acteur, maar maakte in de jaren tachtig een overstap naar het regisseren. In 1985 richtte hij het eerste onafhankelijke theatergezelschap van de Sovjet-Unie op, Theatre-Theatre. Een jaar later stond hij met drie jonge filmers aan de wieg van Parallel Kino, een beweging die films maakte en vertoonde in een opbloeiend underground circuit. De films namen de zegeningen van het Sovjetsysteem onder een kritische, vaak satirische loep. Als filmer hield hij zich in die tijd bezig met wat hij ‘slow video’ noemde: ongehaaste films die de stilstand van het leven in een zieltogende Sovjet-Unie weerspiegelden. In 2006 was zijn film Crazy Prince Fassbinder te zien op het International Film Festival Rotterdam. In 1989 stichtte hij in Moskou de Vrije Academie, een onafhankelijke school die dreef op het enthousiasme van studenten en docenten, en waarin de verschillende kunstdisciplines in samenhang onderwezen werden.

Geboren in Moskou behaalde Dmitri Koerljandski (1976) aan het conservatorium in die stad zijn diploma compositie. Voor zijn muziek heeft hij diverse prijzen gewonnen waaronder de Gaudeamus Muziekprijs in 2003. Hij was in 2008 gastcomponist in het Berlijnse DAAD-programma. Zijn muziek wordt gespeeld door gerenommeerde ensembles als Asko|Schönberg, Ensemble intercontemporain, Slagwerk Den Haag en Klangforum Wien, en is onder meer te horen geweest tijdens de Donaueschinger Musiktage, het Huddersfield Festival en MaerzMusik. Koerljandski was in 2005 oprichter van Tribuna Sovremennoi Muzyki, het eerste Russische tijdschrift dat zich speciaal richt op eigentijdse muziek, en was er tot 2009 hoofdredacteur van. Hij is sinds 2013 muzikaal leider van het Stanislavsky Electrotheatre.

Sjeng Scheijen (1972) is slavist en specialist op het gebied van de Russische kunst van de negentiende en vroegtwintigste eeuw.

Lieke Marsman (1990) studeerde filosofie en publiceerde twee dichtbundels. Voor haar debuut Wat ik mijzelf graag voorhoud ontving ze onder andere de C. Buddingh’ Prijs en de Lucy B. en C.W. van der Hoogt-prijs. Deze maand debuteerde ze als prozaschrijver met Het tegenovergestelde van een mens.

Simone Peek is hoofdredacteur van Hard//hoofd, het onlin tijdschrift voor literatuur, opinie en geesteswetenschappen, en hoordredacteur va het Opera Forward Festival magazine. Simone studeerde geschiedenis en Russisch aan de Universiteit van Amsterdam en de Staatsuniversiteit van Kazan en werkte als journalist voor o.a. de Moscow Times en The Interpreteer (New York).

-

Aanmelden

Toegang tot de activiteiten van SPUI25 is gratis. Aanmelden is niet vrijblijvend. Wij rekenen op uw komst. Bent u verhinderd, dan graag doorgeven via spui25@uva.nl | T: 020 525 8142.

Locatie

Gepubliceerd door  Spui25